U malých dětí – kojenců, batolat:

  • Má potíže se spánkem, je neschopné zklidnit se, je často nespokojené
  • Má potíže s kojením, s jídlem, s přechodem na pevnou stravu, nechce ochutnávat nová jídla
  • Špatně snáší manipulaci (převlékání, přenášení apod.), nerado se chová v náruči, vyhýbá se mazlení
  • Reaguje dráždivě na úkony osobní hygieny (stříhání nehtů, mytí vlasů, čištění zubů) a/nebo oblékání (nespolupracuje, nechce se svlékat, oblékat, případně netoleruje oblečení)
  • Má odlišný motorický vývoj
  • Je pasivní, neobjevuje okolí, nehraje si s hračkami

U dětí v předškolním a mladším školním věku:

  • Nepřiměřeně (málo/hodně) reaguje na některé vjemy z okolí (hmatové, zvukové, zrakové, čichové…) nebo na pohyb
  • Snadno se dostane do nepohody, obtížně se zklidňuje, reaguje impulzivně, neadekvátním nebo agresivním způsobem
  • Působí nemotorně, nešikovně, má problém s rovnováhou a/nebo koordinací pohybů
  • Nevydrží sedět, je neklidné
  • Lehko se nechá vyrušit, hůře se soustředí
  • Projevuje neobvyklou míru aktivity – vyhýbá se pohybu nebo naopak zvýšeně pohyb vyhledává
  • Má problém změnit aktivitu nebo prostředí
  • Obtížněji se učí nové dovednosti
  • Má potíže v sebeobsluze (oblékání, jídlo, spánek, hygiena…)
  • Má potíže s akademickými dovednostmi (čtení, psaní, matematika)
  • Obtížněji navazuje a udržuje kamarádské vztahy s vrstevníky